sâmbătă, 21 august 2010

Vindecarea animei

Pentru ca nu a gasit, probabil, o cale mai buna de a explica dinamica unor fenomene complexe care se manifesta in cadrul unei relatii de cuplu, Jung a reinventat 2 arhetipuri: anima si animus. Anima ar fi partea feminina din sufletul barbatului iar animusul cea masculina din cel al femeii. Aceste concepte au fost cumva necesare tocmai pentru a explica jocul proiectiilor psihologice de care aminteam.

Eu vorbesc de vindecarea animei pentru ca nu sunt femeie, deci un am posibilitatea experimatarii imediate a animusului. Vorbeam despre “teatrul copilariei” pe care tindem sa il recream in relatiile noastre. Personajele principale sunt 3 in acest caz: eu, anima si si partenera (apicati simetric la femei). Deci, anima se va proiecta in celalalt, iar eu, in prima faza, ma voi confrunta cu propriile mele imagouri. Mai mult decat atat, instante psihice vor intra in joc pentru a ma manipula atat pe mine cat si pe sotie, astfel incat teatrul sa fie asa cum il stiam eu.

E.g., au am crescut intr-o familie oarecum tipica pentru vremurile comuniste si agnostice: un tata dur, o mama care a muncit toata viata fara repaus, adica fara sambata fara duminica. Tata ne batea pe toti, mai ales pe mine LOL, iar mama scapa cum putea. Ratiuni de ordin economic faceau aproape imposibila o evadare a femeii din situatiile de genul acesta. Si atunci femeile se adaptau si luptau cum puteau. Copiii, martorii inerenti. Probabil ca dincolo de anumite inclinatii genetice, am preluat inconstient modelul (anti-)cultural din familie, am devenit o persoana mai dura, fara a-mi boxa prietenele, insa agresivitatea refulata se simtea.

De aici si pana la a atrage fete care crescusera la randul lor in familii mai putin organizate si cu tati mai duri nu a fost nici macar un pas, a fost ceva spontan. Problema are doua fatete in astfel de situatii: doi indivizi fixati la traumele copilariei intra intr-o lupa tacita pentru ca teatrul din amintiri sa prinda viata in regia lor, adica fiecare dintre cei 2 vrea sa fie regizorul.

Consecutiv fazei proiective a relatiei, odata cu topirea iluziei arhetipului, urmeaza confruntarea cu eul real al celuilalt. Si sigur ca animusul seamana cu ecranul la fel ca la cinematograf. Daca opresti proiectia, probabil ca nu vei fi foarte entuziasmat de ecranul mare si alb, ti se va parea searbad. In acest moment, omul involuat spiritual, va considera ca filmul s-a terminat si va merge in cautarea altui cinematograf. Avem astfel o majoritate condusa de proiectii si de afect, trecand rapid de la o pasiune la alta. Sunt destule situatii in care aceasta se intampla dupa casatorie, din nefericire.

De aici ciclicitatea de care discutam intr-o postare anterioara, pentru ca este un cerc vazut de sus. Insa din lateral, este o spirala descendenta. Ce putem face pentru a rupe sirul si a nu mai fi robii unor programari defectuoase din copilarie?

Sincer, in acest moment, nu stiu daca intrebarea nu este decat simpla retorica si ca in realitate exista un soi de fatalism in orbita pe care am fost lansati. Voi incerca sa abordez aceasta intrebare in postarile viitoare, dar invit pe oricine are un cuvant de spus pe aceasta tema sa ne impartaseasca din experienta proprie.

21 de comentarii:

  1. Parerea mea : ca-i retorica. Nu cred in notiuni abstracte,dar daca iei fatalitatea si-o dezbraci de toate intelesurile mistice,apoi cazul asta cam acolo bate...Daca te consoleaza,gasesti si exemple la feminin o gramada! De ex: cum ne iese noua,fetelor,limba de-un cot dupa baieti rai :). Evident,nu cadem in pacatul generalizarii. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. preci, tocmai din pricina ideilor pe care le expui am initiat un asemenea topic. de fapt, eu pun un titlu: "vindecarea animei", dupa care pare ca esuez in fatalism.

    sper sa pot aduce suficiente argumente in favoarea teoriei ca anima/ animusul pot fi vindecate, pentru ca cel mai adesea au nevoie de vindecare.

    pe mine personal m-a adus la aceasta intrebare, in felul ei o dilema, experienta, atat a mea personala, cat si ceea ce am observat la altii: m-am intrebat la un moment dat cum se face ca eu "evoluez" dupa acelasi tipar al esecului in relatii, desi arsenalul intelectual mi-ar permite sa ies din spirala.

    normal ca prima tendinta a fost de regula sa dau vina pe altii LOL, insa am ajuns intr-un punct in care ma simt capabil sa imi asum greselile si sa le indrept, adica un fel de vindecare a animei :)

    RăspundețiȘtergere
  3. ...raman sceptica,totusi. Nu de alta,da' am auzit ca fata morgana-i in libertate si traieste printre noi. Intelegi tu ce vreau sa spun... ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. deci, cum sa zic, evident ca pe fata morgana nu ai cum s-o prinzi, dar importanta devine FORMA in care ti se arata (de fapt nu ti se arata direct, ci sub forma proiectata), aici trebuie lucrat, intelegi? pentru ca daca sursa e sanatoasa, atunci si mediul cu care se va conecta va fi ok.

    daca nu, riscam sa ne invartim in acelasi cerc, precum in "ziua cartitei". pana pe la 20 si ceva ce ani, avem scuze. dupa aia, nu prea...

    RăspundețiȘtergere
  5. Oli, suntem cine suntem. si nu intotdeauna urmam tiparul parintilor. au contraire, as spune...poate tocmai exemplul parintilor ne determina sa reusim sa nu fim ca ei. suntem doar suma deciziilor pe care le luam. si chiar daca decizia a fost buna, nu depinde numai de noi, depinde si de celalat. ideea ecranului alb e insa o realitate. poate pentru ca totul e relativ. si efemer...

    preci, I miss you...

    RăspundețiȘtergere
  6. draga wife, in cadrul argumentatiei, am plecat de la conceptul de arhetip, asa cum il defineste psihologia analitica, adica un complex mostenit in straturile psihice profunde, care tin de inconstientul colectiv.

    adevarat ca acesta (anima/ animus) se modeleaza in cadrul relatiei cu parintii (deci in inconstientul individual), insa nu avem acces direct la informatia ca atare in niciunul din aceste straturi. din punct de vedere al "personei" (masca sociala) lucrurile pot sta cum spui tu sau nu; asa cum spune Jung dintr-un parinte alcoolic POATE iesi un abstinent absolut (nu discutam aici mecanismele care fac posibil acest paradox).

    Dar anima/ animus e un arhetip cu totul special, dupa parerea mea, pentru ca are aceasta fateta dubla, origine energetica in educatie si manifestare functionala in relatia de cuplu, mult mai tarziu, iar, in plus, reprezinta modelarea in inconstientul individual a unei structuri deja mostenite sub forma de "materie prima".

    eu cred ca suntem captivii animei/ animusului, tocmai pentru ca nu putem sa el/ o modelam nicicum dupa placul nostru, ci sunt formate mult mai devereme de catre altii.

    intr-un fel, eu incerc sa gasesc o cale de acces la butoanele acestui arhetip. in mod paradoxal, este posibil ca aceasta cale sa fie tocmai o relatie, adica un partener/ partenera, dar ramane sa vedem daca este asa sau nu.

    RăspundețiȘtergere
  7. sigur ca suntem captivii animei/animusului, dragule. si da, suntem modelati de catre altii. dar,doar noi decidem daca urmam tiparul sau nu. "vrei sa bei apa, sau vrei sa bei valul?", remember?

    RăspundețiȘtergere
  8. tocmai asta e, ca proiectia prin insasi natura ei nu poate fi diferentiata de realitate, in sensul ca luam drept realitate propriile proiectii. insa daca proiectezi rosu pe rosu, de exemplu, ce vei vedea? cam asta e ideea cu compatibilitatea, cautarea unui ecran care sa ne intoarca imaginile dorite. in cazul acesta, ecranul sigur ca are un merit, pentru ca reflecta ceva, tocmai prin proprietatea lui de a absorbi anumite frecvente.

    deci avem pe de o parte filmul nostru (eu i-am zis teatrul copilariei pentru ca metafora e mai aproapiata de imaginea de scena) pe care il vedem jucat de altii, in pofida faptului ca scenariul e in mintea noastra, iar de cealalta parte, cautam scena, ecranul pe care sa putem regiza actiunea.

    comportamentul asta de tip repetitiv este intretinut de nevoia de decor si actori pe care o purtam in noi. eu caut o persoana razboinica sa joace in piesa mea, deci nu am ce face cu un pacifist, de exemplu.

    de aceea cand se rupe filmul ne intoarcem aproape invariabil la aceleasi tipologii. or daca personajul din mintea mea (de fapt din inconstient, anima) e malefic, eu voi cauta acel personaj, pentru ca numai el mai face sa simt ca traiesc si ca filmul poate rula.

    RăspundețiȘtergere
  9. Oli, tu incerci sa spui ca suntem repetitivi si cliseici? si ca incercam sa adaptam realitatea la proiectiile noastre? hmmm...interesanta idee. dar, intrebare! daca asta facem, nu ti se pare ca e ceva bizar si pervers in natura noastra? nu stiu, ma gandesc ca niciodata nu vom gasi actorul care sa se potriveasca proiectiei noastre. pentru ca si el are proiectia lui. god damn it! noi oamenii, suntem atat de complicati...desigur, nu toti. sunt unii care nu sunt macinati de genul asta de probleme existentiale. am ajuns sa ma intreb daca nu sunt mai fericiti decat noi. nu intotdeauna e o binecuvantare sa gandesti si sa simti...

    RăspundețiȘtergere
  10. Wifo, io am initiat investigatia asta plecand, asa cum am mai spus, de la experienta mea si a multor cunoscuti. M-a frapat aceasta invarteala in jurul cozii. Am vazut persoane extraordinare cu vietile distruse de aceste forte aparent inexplicabile. In general, asa cum remarci, oamenii nu constientizeaza si nici nu-i intereseaza "povestile" astea. Insa e un fel de a nu te interesa legea gravitatiei de exemplu, pana cazi de la etaj si o descoperi.

    Exact latura asta perversa ne face sa dam cu capul de pamant in mod repetat si sa ne si placa. Doar cand ai iesit de acolo iti dai seama ca a fost najpa, altfel dai cu capu'n zid toata viata fara probleme, ba chiar cu satisfactie masochista.

    Nu proiectia e problema, pentru ca intreaga noastra cunoastere are cumva un caracter proiectiv, iar actori care sa poate absorbi "frecventele optime" pentru ca imaginea dorita sa se formeze exista din plin (mecanismul asta poate fi usor inteles prin prisma paradigmei psihanalitice).

    De acord cu tine, imbecilii sunt cumva mai linistiti, dar vorba lui Papini, e si gandirea buna la ceva LOL.

    RăspundețiȘtergere
  11. auch, mon ami...parca m-ai descris pe mine cu latura aia perversa. dap, ne dam cu capul de pamant si chiar ne place. si stii de ce facem asta? pentru ca in asemenea situatii suntem complet irationali. desigur, primim semnale subtile de la subconstient, ceva ne avertizeaza ca nu e tocmai ok. dar crezi ca vrem sa intelegem? la dracu', nu ! ne spunem ca simtim noi aiurea. si urmarim proiectia aia afurisita pana ne umplem de cucuie. vestea buna e ca la un moment dat ne trezim. vestea rea e ca cel putin o perioada de timp, inca persistam. vestea cu adevarat rea e ca repetam acelasi cliseu data urmatoare. ma gandesc ca pur si simplu suntem distructivi. si cu noi si cu altii.

    by the way...subiectul asta ma arunca din nou intr-o introspectie afurisita. nu stiu cum naiba se intampla, dar ma lovesc ciclic. exact cand imi promit sa nu ma gandesc la chestii serioase, ceva ma forteaza sa imi scot capul din nisip. de unde trag eu concluzia ca e inutil sa incerc sa nu ma gandesc la ele. man, esti o provocare cu subiectele astea...

    RăspundețiȘtergere
  12. m-ai facut sa zambesc, ai surprins f bine ce am vrut sa zic...

    da, in una din teoriile sale, axata tot pe tendinta la repetitie, vorbeste despre cele 2 energii psihice fundamentale: eros si thanatos, cea din urma (pe freud l-a inspirat metabolismul celulelor cand a elaborat teoria asta. de fapt, ce zice el e ceva mai complex, da' ideea ramane).

    asa ca nu tre' sa ne lasam prada energiilor dezintegratoare :P

    RăspundețiȘtergere
  13. am uitat sa inchei o fraza din postarea anterioara, da' nu se pune, mi-e lene s-o reeditez :(

    RăspundețiȘtergere
  14. sigur ca inteleg ce spui, Oli. daca vrei, esti un fel de "proiectie" a mea. ma uit la tine si parca ma privesc in oglinda. damn! nu-i corect. de ce trebuie sa fim bantuiti de asemenea probleme existentiale? the life is sucks anyway. cateodata imi doresc ca mintea mea sa fie o pagina alba. hotarat! azi cred cu toata convingerea ca oamenii sunt distructivi. pur si simplu, exista in noi o incapacitate de a fii fericiti. desi, daca ma gandesc bine, fericirea aia e o stare indusa de ceilalti. dar pana la urma, tot singuri suntem...

    RăspundețiȘtergere
  15. Ca in orice boala, nu poti face nimic pentru vindecare daca nu constientizezi ca esti bolnav. So, primul pas, si poate cel mai dificil, e constientizarea.
    Ma intreb insa, cati purtatori ai acestor traume sunt constienti ca nu fac altceva decat sa repuna in scena o piesa in care au mai jucat candva, dar in care schimba rolul copilului cu cel al adultului?
    Crescuti intr-un mediu alterat, perpetuat din generatie in generatie, il vor considera normal si firesc. Ce i-ar putea face sa constientizeze nefirescul?

    p.s. mai, voi sunteti siguri ca nu sunteti frati? ca prea semanati... :))

    RăspundețiȘtergere
  16. Cell, tu numesti iubirea (ma rog, iubirea de tip eros) o boala? :) Intr-un fel asa e... Am ajuns noi si la nevropati, dar ideea de baza era ca suntem iluzionati de anima/ animus.

    Ai sintetizat f corect ipoteza pe care incerc sa o expun. De fapt, perspectiva mai ampla din care privesti evidentiaza natura problemei: educatia si cultura. Asta e: cum sa faci o persoana sa inteleaga ca e pe un drum gresit?

    ps io sunt frate, ea sora, dar nu intre noi :P la ce semanam Cell? ca ma facusi curios. Wife are niste insight-uri pe care in general nu le poti avea daca nu ai trecut pe acolo, parerea mea. Tonul tau poarta amprenta daca nu a rigorii stiintifice, cel putin a cautarii acesteia :)

    RăspundețiȘtergere
  17. sis, suntem bantuiti de aceiasi demoni. partea nashpa e ca suntem constienti de chestia asta. de-aia ziceam ca imbecilii sunt fericiti. cat priveste perpetuarea acestui cerc vicios, din pacate asa este. sunt prea putini cei care reusesc sa "rupa" cercul. eu cred ca si mediul conteaza foarte mult. ganditi-va la mediul rural, in care rigorile societatii sunt respectate altfel. acolo functioneaza mult mai strict reguli tampite. nu ca la "oras" barbatii nu beau si nu-si bat nevestele. si sa nu uitam si efectul mass media, in sens negativ, desigur. manelizarea asta fortata a indus ideea ca dragostea e un fel de dramoleta ieftina, in care personajele ori fac scandal, ori pun mana pe cutit si pedepsesc exemplar. mesajul subliminal e clar. eu cred ca violenta comportamentala, indiferent de ce tip este: verbala, fizica, sau emotionala, tine mult de educatie, de exemplu, si de societate.

    voi intelegeti ceva din ce aberez eu aici? ca parca suna destul de confuz...

    RăspundețiȘtergere
  18. anti: nu poti. punct. omu' are el asea un mancarici existential in dos si pana nu da cu capu' in zidul Berlinului,n-o sa-l convingi veci purure amin ca a luat-o pe un drum gresit. si nici atunci nu-i sigur,pt ca unii devin dependenti de adrenalina aia in exces care neutralizeaza pt o perioada durerea...sorry,da' refuz sa ma exprim stiintific si elaborat. io-s mai din topor,asa... michelle - toarte d'alea mai faci?! :)))

    RăspundețiȘtergere
  19. cloaneto, fac! si intra naibii pe blogul meu si lasa-mi mailu' tau. ca se alege prafu' de blogul lui Olici daca incepem sa ne conversam noi doua aici. si oricata simpatie are Olici pentru noi, nu se face sa stricam frumusete de subiect existential.

    RăspundețiȘtergere
  20. Preci, nu la mancariciul existential ma refeream neaparat si in primul rand, ci la traseul pe care o poate lua acesta. Ce spui tu tine mai curand de paradigma (deci la nivel de Ego) si de alegerea intre monogamie si goana dupa pasiune (da, acolo apare adrenalina in exces, insa si cu ajutorul unor substante.

    Inca ceva: nu experientele mele m-au "impulsionat" in mod necesar sa abordez subiectul acesta, desi am trecut si eu prin fel de fel :D, ci realitatea observabila trecuta prin filtrul unor teorii deja acceptate la nivel axiomatic.

    Arhetipul este in mare parte mostenit ca structura (si partial ca forma), dar intr-un anumit procent il modelam. Eu nu stiu cat la suta e una si cat alta, de aceea incerc sa inteleg. Nu la complexele lui oedip sau al electrei ma refer in primul rand, desi discutia pare a duce intr-acolo.

    RăspundețiȘtergere