sâmbătă, 4 septembrie 2010

Dresorul de pisici



Ma tot bate un gand de ceva vreme: sa devin PhD in psihologie transpersonala, dar costa cam mult :(( Pana atunci, m-am gandit sa shiftez pe psihologia pisicii. Nu ca aceasta ar fi mai putin pretentioasa, dar ai mei imi zic ca as putea deveni dresor de pisici. Sa nu credeti ca psihologia animalelor e un lucru de nimic. E.g., Gustave LeBon, corifeu al psihologiei moderne si un fondator de a 2-a generatie a sociologiei, a scris un manual de psihologia calului inainte de a se dedica studiului primatelor evoluate, pardon omului.

De Gourmet, motanul meu v-am mai povestit. Un roscovan cu o coada destul de stufoasa, nu chiar de vulpe, dar pe aproape. Problema lui Gourmet este ca in ultimul an a devenit un motan vagabond, vine acasa doar pentru a primi de mancare. Pana si de asta uita de multe ori. Il fascineaza vegetatia din jurul casei, pasarelele si soarecii pe care ii mai prinde pe afara. Ieri a prins un soarece (el stie unde... dar era noapte) si dimineata a venit mandru cu el in gheare sa ni-l arate

Salbaticirea lui Gourmet a fost progresiva, un proces care a durat vreo 2 ani. Dar situatia a fost agravata de o criza provocata de venirea unei rivale, o pisicuta care are acum vreo 3 luni, Pirattella. De fapt, cand am luat-o pe Pirattella, n-am stiut ca e pisicuta si i-am zis Pirat, pentru ca asa o numeau cei la casa carora venise pe lume.

Ei, si Pirattella, ca orice pisicuta care se respecta, a cam luat casa in stapanire, lucru care nu a fost deloc pe placul lui Gourmet. Poate va voi postesti vreodata cat de simpatica este Pirattella, ca un personaj coborat din desene animate. Deocamdata ramanem la povestea lui Gourmet.

Pentru irascibilitatea aparent incurabila de care da dovada in ultima vreme, am ajuns sa ii spunem Urangutanu’, pentru ca apare la geamuri si face grimase ca un urangutan. Am incercat multe metode, multe sugerate de prieteni care aveau mai multa experienta cu felinele, pentru a-l determina pe Urangutanu’ sa revina in casa ca la el acasa, dar el nimic, ii place sa umble hai-hui pe afara.

Cred ca la un moment dat am devenit destul de nervos din cauza ca se dovedea atat de refractar la dovezile noastre de bunavointa. Intr-o zi, suparat ca ploua si nu voia sa intre in casa, am iesit dupa el, iar el statea la adapost sub masinile parcate. “Ce faci mai prostovanule aici”, l’am interpelat eu. Gurmet, cu fata aia a lui de smecher si cu nasucul lui roz, si-a arcuit spinarea si a inceput sa imi dea tarcoale, o tactica a lui de a ma vraji, atunci cand vrea sa primeasca mancare. « Nu primesti nimic prostovane, stai afara daca esti fraier ! » mi-am continuat discursul. El, nimic, ‘ronrona’ si mai tare, ca deh, chiar ii era foame. Iar eu eram chiar suparat pe escapadele lui din ce in ce mai dese si mai lungi si ma gandeam sa ii dau o lectie, sa il infometez un pic.

La un moment dat, am avut un fel de idee traznita : parca in locul lui Gourmet ma vedeam pe mine, la fel de « dispus » in a intelege intentiile bune ale celor din jurul meu, si mai ales ale lui Dumnezeu. Mi-am pus intrebarea daca nu cumva, mi s-a intamplat vreodata sa ma victimizez si sa fac pe omul pios doar cand am nevoie de ceva. Va marturisesc ca aceasta strafulgerare, care a tinut doar o clipita, m-a facut sa-mi reevaluez atitudinea fata de Gourmet, asa ca de acum niciodata nu ma mai gandesc sa il « ating » la mancare.

Dragi prieteni, sunt convins ca voi sunteti buni, nu aveti ganduri de a bantui in afara casei asa cum am eu, asa ca aveti un pic de condescendenta fata de mine !

39 de comentarii:

  1. poate tocmai de aceea tinem minte mai abitir decat in alte situatii, anumite momente: pentru ca ne intorc spre noi insine, facandu-ne deodata constienti de propria substanta si orientare a ei! sa fie asta un criteriu in `alegerea` noastra de a ne aminti ceva anume, de a face sa persiste anumite fragmente de memorie?! ori pur si simplu situatia, intamplarea creeaza (in masura in care e posibil) `ridicarea`, revelatia, perceptia de un ordin diferit?! mh! important pana la urma e faptul ca/sa reusim sa deslusim semnele ori ca prin ele putem ajunge la un nou contact cu sens, cu noi insine, si, ca urmare, la un nivel superior de proiectie, intelegere si intampinare a celorlalti, prin noi insine.

    RăspundețiȘtergere
  2. ei, sa vede ca nu il cunosti pe gourmet: ai intelege a nu e vorba de niciun fel de proiectie. mai nou, pirat a inceput sa il smotoceasca destul de rau, asa ca e de inteles prin ce trece sarmanul gourmet. dar si el a gasit raspunsul: escapadele sale pisicesti sunt din ce in ce de mai mare amploare :D

    RăspundețiȘtergere
  3. nu, nu! n-ai inteles! eu nu la Gourmet faceam referire! ci la stapanul sau, conform penultimului paragraf! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. pai cumva si io tot la stapan'su ma refeream cumva, pentru ca acesta a realizat ca:

    1. pisicile nu prea pot fi dresate, sunt creaturi prea independente, ca orice felina dealtfel. imi amintesc ca relativ recent in ukraina leii au declansat o revolta in timpul unui numar de circ in care nici macar nu exista cusca de protectie a spectatorilor, ocazie pentru mine de a filosofa asupra psihologiei felinelor. acuma, nu mi-e greu sa imi imaginez ce (mi-) ar face gourmet de mi-ar fi mai voinic :D

    2. nu merita sa dresam pisicile, pentru ca le-am distruge spontaneitatea;

    3. nu vrea sa fie stapan peste altcineva in afara de el insusi, asa ca a devenit adeptul unei fel de democratii pisicesti, care - intre noi fie vorba - este mai buna decat multe asa-zise democratii pe care le cunoastem (alora mai corect li se poate spune "democradura" dau "dictablanda");

    4. (ontopic) a devenit el insusi o felina, un fel de clona a lui gourmet sau mai bine zis era, dar nu constientizase.

    RăspundețiȘtergere
  5. ah, ce alunecos esti! dar, hai, s-o numim diplomatie, fiind noi insine (adica eu :P) diplomati!

    RăspundețiȘtergere
  6. vad io ca nu prea esti de acord cu democratia pisiceasca, rrrrrrrrrrrrrrr.

    RăspundețiȘtergere
  7. hehehe! nu democratia pisiceasca ma inspaimanta pe mine! ci, mai degraba, faptul ca, in manifestarea mea `democratica` fara reper (era sa zic, fara limite, dar asta e un picut altceva!), nu s-ar gasi un stapan grijuliu care, dojenindu-ma alintator, sa-mi aduca aminte din cand in cand, intr-un limbaj comun doar noua amandurora, ca democratia nu exclude sub nicio forma ideea unui loc in care sa te simti cumva `acasa`, rasfatat, iubit, alintat! nu-mi spune ca pisicilor nu le place asta si nu fac din ea uneori un teren de lupta crancena in sensul castigarii unei suprematii, caci n-am sa te cred! si, la urma urmei, vorbeai de intoleranta fata de ideea de a fi stapanul oricui altcuiva decat al tau insuti, nu fata de aceea de a fi`in stapanirea` altcuiva!... ;) :P si apoi, ce stapan s-ar incumeta sa ma alunge, pisoi/icuta fiind, si m-ar condamna, in ciuda faptelor mele reprobabile?! ;)

    RăspundețiȘtergere
  8. pai tocmai de la competitie plecasem, ca gourmet si cu pirat pe locul rasfatat se gelozesc. insa democratia tocmai asta inseamna, sa fii stapan pe teriotoriul tau, alaturi de intreaga suflare pisiceasca. asta ar elimina relatiile de tip imperialist.

    noi, felinele revolutionare, dorim instaurarea unui climat bazat pe incredere si respect reciproce, in care sa domneasca relatiile armonioase, deci cumva acelasi lucru ca si tine, doar ca in parametri diferiti.

    de exemplu, in timp ce scriu acum, pirat toarce ca o motoreta in bratele mele si pare a aproba pe deplin ce boncanesc yo in tastatura aciulea. i-as cere votul si lui gourmet, dar acesta bantuie in disperare pe afara toata noaptea :P nush' daca tot in cautarea democratiei piscesti sau a unor aventuri mai agreste.

    RăspundețiȘtergere
  9. sa inteleg ca in `lupta dreapta, corp la corp`, pirattella e cea care castiga laurii de cele mai multe ori?! e vorba de locul rasfatat... ori, poate, tocmai gourmet e cel care nu prea pune pret pe asta, dat fiind faptul ca el are `dorurile lui de duca`?!

    RăspundețiȘtergere
  10. vreau sa iti spun ca la gourmet golaneala si pisiceala sunt lucruri distincte, iar gourmet nu renunta cu placere la locul preferat.

    si o mentiune, pirat nu a catigat de cele mai multe ori lupta asta, ci de fiecare data, fara exceptie :)

    RăspundețiȘtergere
  11. hai, mai, da-mi si mie voie sa ma rasfat putin, spunand varianta mea!: si anume ca mi-e limpede care-i treaba: gourmet e, de fapt, un gentle...cat, cedand si facand cu ochiul cu subinteles pseudosireteniei femelei! :P

    RăspundețiȘtergere
  12. well, am vrut sa vad si eu la fel cum spui tu situatia, insa nu e deloc asa, gourmet e de fapt f agresiv, pirat vrea sa se joace, iar gourmet fac urat de tot, ca un salbatic.

    in plus, gourmet e ciomuit, si mi s-a explicat ca motanii comuiti nu suporta pisicutele, chiar daca pirat este inca micuta (desi cred ca deja este o felina adolescenta LOL).

    voi pune poze pe blog cu ei, si poate ceva capturi video; eu, la modul personal, am ajuns la concluzia ca gourmet nu va accepta vreodata situatia, ceea ce imi displace...

    RăspundețiȘtergere
  13. carevasazica, putem vorbi despre frustrare in neamul pisicesc, cu manifestarile ei justificabile cumva (daca ar fi sa aplicam asta cum o aplicam in mod rezonabil la oameni: cauza-efect). mai e ceva ce ma deruteaza,: imi vorbesti despre democratia pisiceasca si ce inseamna indepedenta pt o pisica (ceva indubitabil, practic), imi spui ca `stapanul` celor doi, e si el o felina, `o clona` a lui gourmet, dar, in acelasi timp, `acestuia` `ii` displace faptul ca gourmet bantuie , manifestandu-se in spiritul democratiei respective. nu e asta un paradox? al situatiei `stapanului` insusi?
    ps. am vazut postarea cu pisicutele! interesanta si amuzanta povestea! i-as zice scheci, dar as cam exagera!...

    RăspundețiȘtergere
  14. acu', na, stii cum ie, viata ie plina de paradoxuri, inclusiv cea pisiceasca.

    dar democratia nu inseamna libertate, desi unii oameni asa cred. pisicile stiu ce e democratia de fapt.

    probabil din vreo exprimare anterioara se poate intelege si ca mi-ar displacea umbletele lui gourmet, ceea ce e adevarat in f mica masura, pentru ca stiu ce anume il mana pe el sa umble creanga pe afara :)

    RăspundețiȘtergere
  15. ei, vrei sa afli un mare secret, aia e!... posibil si ca acesta sa fie un secret stiut de toata lumea, asta ca tot aminteai de paradoxuri ;)

    RăspundețiȘtergere
  16. da, vreau sa aflu un mare secret! o fi stiut de toata lumea, dar eu nu am atata imaginatie! cred numai ceea ce stiu, pot discerne si gestiona! si paradoxurile ma deruteaza, ti-am mai spus! :P ;)

    RăspundețiȘtergere
  17. mmmmmm, tre' sa ma gandesc bine, pentru ca cine cunoaste acest secret capata putere in clanul pisicesc... sa vedem... daca esti un pitbull? ce ne facem noi, mici feline, in fata ta?

    RăspundețiȘtergere
  18. sunt doar un fluturas! :) asta cum da? :P

    RăspundețiȘtergere
  19. mey fluturas, de care esti, d'ala care umbla prin stomacel?

    RăspundețiȘtergere
  20. ei!... de care pot si eu! ;) :P ca urmare, umblu pe unde apuc ori pe unde se poate! hahaha! asadar, merit secretul? ori ba? ;)

    RăspundețiȘtergere
  21. ps. si apoi, ce?! te temi de-un fluturas?!

    RăspundețiȘtergere
  22. fluturas fluturas, unii zic ca marimea nu conteaza, dar io cred ca da. tu ce crezi, conteaza?

    RăspundețiȘtergere
  23. ba conteaza! asadar, nu ti-e teama de-un fluturas!... de ce ti-ar fi?! ...un biet fluturas pe care-l poti cuprinde in palma si mai apoi in pumn... stravindu-l oricand... :(

    ps. asta sa fie secretul?!

    RăspundețiȘtergere
  24. "eu nu strivesc..." incepe Blaga, nici flori, nici buze, nici morminte, iar eu adaug, cu atat mai putin fluturasi... si-apoi nu cred in sintagma "biet fluturas", pentru ca el e rege pe nisa lui din ecosistem, de ce ar fi biet? Prin modul in care in inspirat pictori, poeti etc, si-a valorificat din plin atuurile pana acum, exercitand un fel de efect hipnotic asupra acestora.

    pe aceasta sa mizeze fluturasul?

    RăspundețiȘtergere
  25. eronat, pe ici, pe colo!... ;) `eu nu strivesc corola de minuni a lumii si nu ucid cu mintea tainele, ce le-ntalnesc in calea mea, in ochi, in flori, pe buze ori morminte.` :P

    da... pe sublim si inefabil! si pe faptul ca (ah, da, acum n-am ce face si trebuie sa-l admit!) asigura un paradox: gratie, delicatete, filigran versus vigoare, agilitate, libertate. dar in acelasi timp, in toata libertatea lui, nu poate trai fara floare!

    ps. ma duci cu vorba, ca sa nu-mi spui secretul! ;)

    RăspundețiȘtergere
  26. pe Blaga il stiu pe ici, pe colo... ma provoaca incercarea lui de a defini misterul, necunoscutul, inefabilul... e-adevarat, nu atat pe cel care ne anima (microcosmic), cat pe cel macro, dincolo de noi, dar care, inevitabil, ne cuprinde. e ceva sa cauti gasesti o `masura`, fie ea si una pseudo, pt necuprins!...

    cat priveste secretul, hm!, mi-e teama ca nu exista niciunul! e vorba doar de o curiozitate intelectuala jucausa sau, hai, sa spunem de un ludism! ;) pana la urma, toti, fie vorba de pisici, fluturasi, oameni au secrete ori, mai degraba, as zice, `ne-secrete`, caci noi insine nu vorbim niciodata despre noi ca avand secrete ori vreun secret, la un dialog cu propria constiinta. ci doar ca vrem sa intelegem, sa gestionam si sa integram benefic ceea ce ne tulbura si ne dezechilibreaza sistemul axiologic. cu pisicile si fluturasi e cumva altfel: nu se analizeaza in `oglinda`, nu-si fac planuri si proiecte, ci sunt instinctivi. acel instinct, care-i face sa se teama, evitand nocivitatea si neplacerea si anticipand o anumita amenintare asupra-le; care-i face sa se cuibareasca in locul ori in poala preferata, pt ca e pur si simplu, bine; care-i face sa aleaga o anume floare, pt ca exista un chimism functional.

    ei, am batut campii ori doar am vorbit in numele bunului simt?! ori poate e vorba de incapabilitatea mea in ce priveste subtilitatea si intuirea?!

    hai, mai, spune-mi secretul! ah, ce te mai amuzi tu pe seama mea! :P

    RăspundețiȘtergere
  27. sincer, nu cred ca am secrete sau, oricum, tind spre eliminarea lor, adica ce stiu io despre mine sa stie si ceilalti.

    dar gourmet are secretul lui :D

    dupa cum vezi, am pus poze cu pirat si un clip video in care il poti vedea pe gourmet.

    nush' ce zici acolo cu incapa-nush'-ce, suna prea pretentios pentru mine, care sunt interesat de chestiile mai pisicesti si de povestile cu fluturi.

    cum ti se par gourmet si pirat?

    RăspundețiȘtergere
  28. hm! domnule `interesat de chestiile mai pisicesti`, m-ai facut sa zambesc cu comentariul tau! apreciez faptul ca ai pus pozele si filmuletul cu cele 2 feline ale tale, ca sa pot vedea despre ce e vorba, nu doar sa-mi imaginez ca exista doua pisicute, personaje de poveste ori desene animate! cu toate astea, aprecierea mi-o mentin in limite oarecum ponderate si rezonabile, intrucat n-as indrazni sa cred ca ai pus pozele alea doar ca o completare a dialogului nostru, adica, ca un fel de bonus pt mine! ;) cat priveste pisicutele, sunt atat de nostime: pirat e minunata in contrastul ala de culoare, pretioasa si delicata, iar gourmet pare atat de nedumerit si usor aiurit in momentul filmarii!:) sunt dragalasi! me likey! ;)

    imi place perspectiva drumului!... cu virajele alea inopinate si traseul care pare sa nu se mai termine, caci duce si duce, si asta starneste o curiozitate teribila... a fost filmat de pe bicicleta? intersant colajul!

    cat despre `chestiile pisicesti` si `povestile cu fluturi`, imi amintesc cateva conjuncturi care surprindeau cate o infruntare extrem de serioasa, fapt ce o facea amuzanta si dragalasa de-a dreptul, intre o pisica si un fluture...: fluturele temerar, ocupand spatiul proxim al pisicii, gata sa-i intre in ochi, pisica ripostand, incercand sa prinda, parca, cu labuta fluturasul, care, plin de gratie, agilitate si maiestrie, reuseste sa evite orice atingere a acesteia. apoi pisica devine tot mai temerara si, cumva vanitoasa, isi pune la bataie ambele labute. insa pare sa-si fi gasit nasul in creatura delicata, precum o bijuterie care, sfidand orice discrepanta de raport fizic dintre ei, o provoaca si mai tare pe biata, dar razvratita si perseverenta pisicuta. astfel, aceasta prinde mai mult elan, si baletand in aer, completeaza dansul fluturelui. intreaga qvasi-inclestare e o minunata delectare. in cele din urma, plictisit de gesturile disperate si repetitive ale pisicii , fluturasul isi ia zborul intr-o directie necunoscuta. :)

    inteleg de ce te intereseaza `chestiile pisicesti`, insa hiatusul mental in care ma aflu acum ;) ori, poate, intelepciunea cu privire la unele `lucruri` pe care nu le `detin`, nu-mi permit sa acced la o explicatie in ce priveste cauza `preocuparii` tale pt fluturi. ori, cel putin, nu de capul meu! :P ;)

    frumosi pisoiasii tai! sper sa ai cat mai mult parte de ei! :)

    RăspundețiȘtergere
  29. oops! se pare ca povestea mea fara niciun mesaj dubios, ascuns, de culise, cu `dansul` pisicuta-fluturas, e rasturnata acum: felina e, de asta data, cea plictisita de ameteala naucitoare a fluturasului, de zbenguiala lui caraghios flamboaianta, de libertatea si spiritul lui jucaus, de agilitatea si culorile lui devenite ponosite si, deci, neatragatoare, ca intr-o spoiala! hm! a reusit micuta creatura sa supere si sa provoace dezinteresul neamului pisicesc?! acum, privind dintr-un colt, il vad suspinand si blamandu-se pt sfarsitul unui joc care-l avanta si-l facea sa se manifeste cu atata usurinta, in legea democratiei sale fluturesti. isi scutura usor aripioarele, gandindu-se sa-si ia zborul, in timp ce-mi sopteste, jurandu-se, ca intentiile lui au fost dintre cele bune, ca el nu cunoaste meschinaria. ;) ii fac incurajator cu ochiul, il mangai usor pe antenute si-i spun ca pisici mai sunt in lumea asta (e-adevarat, nu ca pirat ori gourmet! ;)...), tot la fel cum exista si flori.

    dar, brusc, se scutura, devenind incapatanat: vrea neaparat sa stie pe unde haladuieste gourmet si cum se mai rasfata pirat! ...ii spun ca n-am cum sa-l ajut, ca, din pacate, numai tu poti face asta! :) ;) :P

    RăspundețiȘtergere
  30. very busy and tired, man!

    gourmet a lipsit vreo 2 zile de acasa, e o vecina care a cam pus ochii pe el, acolo l-am gasit.

    RăspundețiȘtergere
  31. incerc de mai mult timp sa pun poze cu gourmet si pirat pe blog, asa cum am tot promis. intamplarea a facut sa reusesc sa le transfer acum de pe telefon. sper sa ma upgradez la ustensilele de luat imagini video si sa relizez ceva montaje in full HD, la fel si cu fotografiile, care acum sunt luate cu telefonul, pentru ca aparatul foto s-a defectat.

    in rest, nu stiu, despre fluturi poate imi explici tu, ca io ma pricep partial la pisici :P

    RăspundețiȘtergere
  32. hahaha! ...despre fluturi!... nu ma indoiesc, de fapt, pot pune pariu chiar si in vis, cu ochii legati sau intr-o alta realitate, ca orice manual de entomologie, ori google, ori cunostintele tale relativ la `subiect`, iti pot spune mult mai mult si mai bine bine decat as putea-o face eu, despre fluturi! ;) :) insa, am sa-ti `suflu` cateva lucruri din perspectiva fluturasului ;) si, intrucatva, dintr-una exterioara lui: mi-a spus candva: `...da, par fragil, nesigur si aiurit in zborul meu, delicat, fulgurant, incat par ireal in planarea mea cumva haotica si fara directie, dar tot zborul asta ametit ascunde in el atat de mult calcul!... voua va pare ca hoinaresc, dar eu stiu ca nimeni nu stapaneste, ca mine, un control desavarsit asupra tuturor fenomenelor `plutitoare`. ba, mai mult, desi par din matase maleabila si amagitoare, aripile mele sunt atat de puternice si flexibile, incat nu intampin niciun fel de turbulente in timpul zborului, in ciuda faptului ca par dezorganizat si lipsit de coordonare in bataia aripilor mele. si apoi, sunt un mister pt voi toti! visati sa aveti usuratatea fiintei mele, frumusetea si multitudinea culorilor si desenelor mele! tanjiti dupa delicatetea, sublimul si gratia mea... precum si dupa o atingere care s-o echivaleze pe a mea! ati fi in stare sa muriti pt asta! ...caci pot fi atatea, cum nu va imaginati: o pata pe luna - cand priviti noaptea instelata spre necunoscut, un zambet in coltul unei stelute ori al unui nor, un inel pe un deget, o brosa in pieptul oricui, culoarea ochilor dragi, o lacrima trista, dar perfecta, visul de evadare si libertate al incarceratului in propria-i temnita, enigma ori secretul oricarui ignorant!... si nu numai!...`

    ...ei?

    RăspundețiȘtergere
  33. ei da, nu te-oi pricepe la fluturi, da' la scris da! pari un bun psiholog al fluturilor, vad ca le cunosti bine punctele forte. probabil ca la baza zborului aparent haotic al protejatilor tai stau anumite iteratii de tipul fractalilor, ceea ce in esenta inseamna multa ordine si estetic.

    dar fluturele poate fi si un simbol al efemeritatii si al metamorfozei, ce zici despre asta?

    RăspundețiȘtergere
  34. ce pot spune despre asta?! doar ca nu ma pot impotrivi naturii, asa cum nici cel mai abitir temerar n-o poate face, oricat s-ar incapatana si indratnici! ce nu e efemer?! bine, o sa-mi spui, dar natura insasi se regenereaza, intrucatva, desi si asta e discutabil, caci daca e sa ne luam dupa Heraclit, ar trebui sa-i excludem orice fel de dubiu ideii ca nu e cu putinta sa ne scaldam de doua ori un apa aceluiasi rau, intrucat atat el, cat si noi ne schimbam. ba, mai mult, nu ne scaldam nici macar o data in apa aceluaisi rau, pt ca ne schimbam inainte de a intra in el. e o kestiune de percepere a identitatii, care ar trebui, de fapt, conceputa ca fiind atributul a ceva diferit de ceea ce vedem. adica separearea aparentei schimbatoare, sensibile de o esenta identica cu sine, ascunsa, gandita. bine, aici intram deja intr-o filosofie care face diferenta intre lumea esentei si a `umbrei` ideilor, pe care a tot insistat Platon.

    cat priveste fractaliile si obiectele sau fragmentele autosimilare, imi dau seama ca le pot asocia ft bine cu fluturele, daca e sa tinem cont de faptul ca fiecare structura care-l divizeaza si-l intregeste, in consecinta, reprezinta o copie miniaturala a intregului....fluturele in zborul lui desenand aceleasi structuri, miscari fulgurante, echivalente cu intreaga sa unitate. fluturele, aceasta minune compusa din `fragmente`, ca idee, perfecte!...

    dar ce conteaza ca e efemer si se transforma?! important e ca ce devine el ultimamente, e aceasta creatura superba, inefabila, delicata, fragila, tenace, indrazneata, gingasa si provocatoare care ascunde atatea paradoxuri si mistere. vezi un fluture si te inmoi, te sublimezi, te ridici.. cu gandul, cu spiritul, caci iti pare ireal ori neconcordant cu lumea asta vizibila, calculata, calculabila si, deci, limitabla. important e ce a insemnat si cum s-a `desfasurat` acest fluture in scurta lui existenta. caci e ceva ce nu poti trece cu vederea. planarea lui fugara si insolita prin fata ochilor, iti ramane imprimata pe retina si, culmea!, simti, instinctiv, nevoia sa-l prinzi in palma. oare, de ce?! ca si cum ai vrea sa dai vesnicie clipei!

    stii, exista o specie de lacuste care traiesc doar o zi. dar experienta lor e destul de `plina` pt acea zi, caci parcurg etape succesive in mod extraordinar. si pt ca inseamna ceva, se spune: `traieste azi, ca si cum ai fi acel tip de lacusta!`, adica, din plin, cu pofta, cu sete, cu frumusete si gratie, dar cu sens, benefic, eficient, avand grija sa ajungi a aprcurge toate etapele necesare, astfel incat, atunci cand accezi la o etapa superioara, biologicul, fiziologicul sa se suprapuna identic cu determinarile sale de bun simt, asupra intelectului, zonei psihice si afectelor.

    nah, ca habar n-am ce tot indrug aici! si mintea asta cu logica ei, mai degraba intuita, empirica, decat traita si determinata cum se cuvine!... deh! ... o minte de fluture! :P ;)

    RăspundețiȘtergere
  35. hey, m-ai luat cu heraclit, ce treaba are dialectica aici? spui ca ar conta finalitatea, pe de alta parte din fluture se alege nimic, sau te refereai la nemurirea prin arta si prin mit?

    lacusta e in general o imagine (de) devoratoare, cum se impaca asta cu beneficul si eficienta?

    sincer, nu cred ca inteleg prea bine ce ai vrut sa spui...

    RăspundețiȘtergere
  36. ei, cum nu intelegi ce vreau sa spun?! oi avea eu mintea `alunecoasa` si impalpabila precum aparitia fulguranta a unui fluturas, dar stiu bine unde bat! ;) e vorba de un bun simt, care ma face sa am intelegerea mea acumulata, asimilata spre macerare, cu privire la `clipa` si insemnatatea ei. si uite-asa, instinctiv si nepremeditat, imi venii in minte Heraclit si l-am mentionat, pur si simplu, pt ca nu am putut preveni si contracara acest gand si interventia lui in context! nah! :P ;) mi-ai `fluturat` pe sub nas efemeritatea fluturasului si ti-am raspuns ca nu ma pot opune acestei conditii sine qua non, oricat de usturator si decisiv m-as revolta! nu numai ca ar fi iinutil, dar si ridicol!

    asa ca, fluturasul, atat cat ii e dat sa traiasca - o zi, o luna sau doua (unele specii chiar si un an), nu-si bate capul cu asta, intrucat habar n-are de intregul lant al extraordinarei sale metamorfoze! si la ce i-ar ajuta?! poate doar sa inteleaga ce mareata si sub semnul gratiei i-a fost devenirea! stie doar ca se bucura de floare, pe care nu se poate abtine a o atinge si a o mangaia, `infrunta` ghidus, ametitor, hipnotizant, dar delicat si bland un motan ce se crede provocat in lupta secolului pisicesc, iubeste lumina soarelui si se lafaie in ea, caci asta il face activ, isi foloseste culorile drept pavaza impotriva potentialilor sai devoratori si dusmani, carora pare a le spune `sunt prea colorat, ca sa-ti fiu papica! nu sunt bun deloc!` ce stie `pretiosul` despre sfarsitul lui iminent?! nu stie nimic! caci nu asta importa!

    cat despre lacusta, o fi devoratoare, dar nu asta era ideea, ci ce inseamna sa te manifesti in specia ta plenar: adica, fecare cu incurajarile, posibilitatile, nevoile, dar si constrangerile de multe feluri (asta ca sa nu mai amintesc ce reprezinta omul si ce presupune aceasta conditie manifestata in cadrul unei comunitati ce functioneaza pe baza unor precepte si norme!) conditiei sale. stii, budistii spun ca fericirea si nefericirea sunt, de fapt, totuna. ceea ce le separa ar fi doar iluzia timpului. un calugar preciza ceva ft interesant: `tot ce am invatat in cei 20 de ani de cand sunt calugar, poate fi rezumat intr-o singura propozitie: . asta e tot ce stiu!`... adica, am invatat sa ma opun situatiei prezente. am invatat sa permit prezentului sa existe si sa accept faptul ca toate trec, atat lucruri, cat si stari. si, oare, nu asta spune si `carpe diem`?! ...culege ziua de azi si fii cat mai putin increzator in viitor?! pt ca, cine spune ca viata trebuie sa fie o lupta a supravietuirii, cand poate fi o minunata suma de experiente de care sa te bucuri?! si apoi, de ce sa proiectam totul in mintea noastra numai cu telul -`viitorul`, facandu-ne lozinci tip: `voi face!`, `urmeaza sa!`, `cum va fi?` etc... bine,... excluzand de aici asa-zisa intelepciune!

    asadar, te intreb! eu n-am un raspuns inca, am doar intrebari si o sumedenie de argumente incoerente... hahaha!

    RăspundețiȘtergere
  37. aha, trimiterea ta la heraclit era un fel de argument pentru ideea schimbarii, a efermeritatii. pai asa, o sa imi zici ca nici macar nu mai conteaza daca fluturele e acelasi sau generatia urmatoare?

    carpe diem? nu stiu daca sunt adeptul acestui tip de filosofie, dar te inteleg daca il practici. bineinteles ca traiesc cu mintea in prezent si ma simt bine asa, dar nu vad in asta o ocazie de a ignora aspectele mai anodine ale realitatii.

    tu pana la urma ce fel de fluturas esti?

    RăspundețiȘtergere
  38. tso! tso! nu citi gresit, te rog! daca Horatiu ar citi interpretarea pe care o da umanitatea azi sintagmei sale `carpe diem`, aceea de `seize the day`, adica `traieste clipa`, s-ar rasuci in mormant a profanare de sens si adevar! am spus mai sus ce inseamna asta si cum trebuie inteles `momentul`: nu un fel de insfacare a oportunitatii fara o selectie in prealabil, care sa aiba un sens constructiv, benefic si cu devenire necesara, astfel incat sa-l transformi (momentul) in ceva care sa sune a evolutie in adevaratul sens al cuvantului. un fel de sublimare fericita! adica, tanjesc spre bine si eficient!

    haha! ghiceste tu ce fel de fluturas sunt! instruieste-te si trage concluzii! daca nu te descurci, negociem!

    RăspundețiȘtergere